EFECTELE #CORONAVIRUS. „Europa este în șoc și haos din cauza crizei Covid-19. Exportul cu animale vii trebuie suspendat”

EFECTELE #CORONAVIRUS. „Europa este în șoc și haos din cauza crizei Covid-19. Exportul cu animale vii trebuie suspendat”
Animalele transportate pot infecta alte animale și prezintă risc crescut pentru sănătatea publică
Publicat: 20/03/2020, 11:31
Actualizat: 07/04/2021, 03:09

Executivul de la Bruxelles a emis luni, 16 martie 2020, un ghid de management între granițele statelor membre ale Uniunii Europene (UE) care restricționează libera circulație a cetățenilor, dar care permite în continuare transportul fără restricții cu animale vii. De aceea 38 de organizații neguvernamentale, reprezentând toate statele membre ale blocului comunitar, au solicitat joi, 19 martie 2020, Comisiei Europene (CE), Consiliului de Miniștri, precum și ministerelor Agriculturii și autorităților sanitar-veterinare din toate statele UE să suspende exporturile de animale vii pe cale rutieră și navală, pentru a proteja sănătatea publică și a animalelor.

În acest context, cei de la Animals International susțin că securitatea alimentară este importantă, dar sănătatea publică nu trebuie să fie mai prejos.

„Europa este în șoc și haos din cauza crizei COVID-19, iar situația de la granițe scăpată de sub control. Sunt camioane cu animale prinse la granița cu Croația care nu mai permite accesul camioanelor cu animale. Sunt cozi de 40 km la granița dintre Polonia și Lituania și de 65 km între Polonia și Germania. Situația a devenit dramatică și la granița dintre Bulgaria și Turcia și continuă să se înrăutățească. Securitatea alimentară este importantă, dar sănătatea publică nu trebuie să fie mai prejos. Exportul cu animale vii trebuie suspendat. Animalele ar trebui să fie sacrificate la cel mai apropiat abator și să se transporte carnea. Nimeni nu va suferi de foame, animalele vor fi protejate de suferința inutilă, iar riscul răspândirii de boli va fi semnificativ redus”, a afirmat Gabriel Păun, directorul UE al Animals International.

Solicitările ONG-urilor vin în contextul în care potențialul de a răspândi boli prin transportul animalelor vii, pe distanțe lungi, unele dintre acestea zoonotice, este profund îngrijorător.

Și cei de la Animals Internațional și informează cu privire la soluțiile propuse de EFSA la transportul de animale, și anume abatorizarea și transportul de embrioni sau de material seminal.

„Autoritatea Europeană pentru Siguranță Alimentară (EFSA) a spus că «animalele transportate pot infecta alte animale și prezintă risc crescut pentru sănătatea publică. Este nevoie de o strategie generală pentru evitarea transportului de animale vii. Se poate transportă carne și produse alimentare finite în loc de animale vii. În cazul animalelor de reproducție se pot transporta embrioni sau material seminal»”, informează Animals Internațional.

A sosit timpul pentru o schimbare fundamentală a transportului animalelor cerută și de Federația Veterinarilor din Europa: “Animalele trebuie crescute si sacrificate cat mai aproape de locul unde s-au născut”, susțin cei din ONG-ul citat.

„Prin continuarea comerțului cu animale vii se pune în pericol nu doar siguranța animalelor, dar și sănătatea publică. Europa se confruntă cu măsuri fără precedent pentru a controla răspândirea virusului. S-au închis școli, magazine, afaceri.

Transportul public s-a redus la minim. Suntem îndemnați să stăm în case. Cu toate acestea, milioane de animale vii sunt transportate fără nicio restricție. Animalele acestea nu merg singure, ci conduse de oameni către destinații din întreaga lume. Sunt implicați șoferi, echipaje maritime, oficiali ai autorităților competente, veterinari, personalul de la frontiere, lucrătorii care încarcă și descarcă animalele din camioane și vapoare.

Riscul pentru șoferi și lucrătorii care manipulează animalele la granițe și în porturi, dar și pentru familiile lor este uriaș. Spre deosebire de alți cetățeni care intră în UE, membrii echipajelor de pe vapoare nu intră în carantină la sosirea în UE. Șoferii din UE care transportă animale vii în țări terțe riscă să infecteze pe alții sau să fie infectați ei înșiși, ceea ce va suprasolicita sistemele de sănătate fragile din țările terțe. Riscul există și când acești șoferi sau navigatori revin în UE”, a adăugat Păun.

Organizațiile atrag atenția că este imposibil ca regulamentul European 1/2005 pentru protecția animalelor să fie respectat în situația actuală, generată de pandemia Covid-19.

Principiul de bază al regulamentului este de a preveni transportul dacă se poate anticipa că acesta va cauza rănirea sau suferința inutilă.

Or, susțin cei din Animals International, în condițiile actuale, suferința animalelor este o certitudine.

Ca atare, ONG-urile solicită de urgență Comisiei Europene, Consiliului Miniștrilor și autorităților sanitar-veterinare să suspende toate exporturile terestre și maritime cu animale vii către țări terțe, precum și să suspende toate transporturile terestre între Statele Membre ale UE cu durată peste opt ore, având în vedere că nu există suficienți medici veterinari și polițiști pe durata crizei COVID-19 pentru a asigura aplicarea Regulamentului 1/2005 și pentru a răspunde problemelor expuse.

De asemenea, pe durata suspendării comerțului cu animale vii, Comisia UE și Statele Membre trebuie să asigure comunicarea rapidă cu autoritățile veterinare și contactele naționale pentru a se asigura că organizatorii de transporturi care durează mai puțin de opt ore vor evita cozile de la granițe și alte probleme.

Sursă foto: Animals International/caracter ilustrativ

Sorry, there are no polls available at the moment.
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Prima reacție a TikTok după ce CNA a cerut o anchetă privind campania online a...
Cel mai apropiat punct de centrul Pământului. Ce au găsit exploratorii la -2.197 de metri...
FOTO. Milionarul se însoară cu nepoata fostei soții. Cum arată femeia care i-a luat mințile
Ce indică trăsăturile feţei despre personalitatea lui Călin Georgescu, potrivit specialiştilor
Văru Săndel dezvăluie cum și-a împărțit Silviu Prigoană averea: “Honorius a moștenit afacerile, ceilalți…” |...
Rusia încearcă să provoace România. Ambasadorul lui Putin a înfipt, la propriu, steagul Rusiei în...
Ce se întâmplă în Pakistan: capitala este blocată, internetul este tăiat, mii de protestatari se...
Ce salariu lunar are Elena Lasconi în Câmpulung Muscel. Câștigă dublu cât soțul ei
Băutura alcoolică pe care această femeie de 110 ani o bea în fiecare zi, de...
Expert în dezinformare, despre tacticile Kremlinului aplicate de Călin Georgescu: Neagă ce a spus acum...
Părinții bebelușului Victor Ștefan, devastați de moartea lui: Medicii ne-au spus că...
Ancuţa Popoviciu a fost suspendată a doua oară din funcţie. Ce a făcut de data...
Detaliul neobservat din clipul lui Călin Georgescu! Ce are în spate și ce semnifică
E legal să folosești anvelope de vară și de iarnă în același timp? Ce stabilește...
BREAKING NEWS Vize SUA. Rata de refuz a vizelor a scăzut la 2,61%, sub pragul...
Orașul SECRET de sub Groenlanda! Ce s-a găsit în TUNELURILE de sub gheață?
Călin Georgescu jubilează. Băsescu aruncă bomba în România: E târziu!
Serialul de pe Netflix, care stoarce lacrimi. Drama foștilor iubiți, condamnați să se reîntâlnească
Ce semnifică simbolul care apare în videoclipurile lui Călin Georgescu. Este mai mult decât un...
VIDEO Legătura neștiută dintre Călin Georgescu și Vladimir Putin! Nimeni nu și-a dat seama de...
Gabriela Cristea, declarații emoționante despre cele două sarcini realizate prin cezariană. “Fetele mele au văzut...
Dan Negru, mesaj emoționant înainte de turul II al alegerilor prezidențiale: ”Nu vă certați cu...
BANCUL ZILEI. Bulişor: - Mami, colegii îmi zic că am capul mare!
O boală de piele rară și mortală a fost vindecată pentru prima dată